Iinan eka vene


Niinhän sitä  ihmiselossa käy, että jossain vaiheessa alkaa tuntumaan siltä, että veneen miehistö alkaa käymään vähiin. Ei pelkästään vain käsiparien puutteen vuoksi vaan myös toiminnan ja sen jatkuvuuden kannalta. Olen huomannut jo senkin, että minun ikä terveys ja rahat eivät todennäköisesti koskaan tule sattamaan veneprojektejani loppuun, joten päätimme hankkia siihen tehtävään jatkajan. Esikoisemme Iina syntyi jouluaattona 2004. Veneen rakennus tapahtui syksyllä 2004.

Ostin kesällä Tampereelle matkatessani matkalukemiseksi Wooden Boat lehden, jossa ameriikkalainen Jordan Woodboats (.com) kaupitteli veneen mallisen kehdon piirrustuksia. Sen kun näin, oli johtoajatus selvillä. Lapsemme, työnimeltään Yrjö-Orvokki tulee nukkumaan heti ensimmäiset kuukaudet veneessä. Ajattelin tietenkin ensin sniiduna miehenä tekaista veneen perstuntumalla, sen kummempia ihmettelemättä, mutta päädyin kuitenkin siihen helpompaan ratkaisuun. Tilasin 39 taalaa maksavat kuvat jenkeistä. kokonaishinnaksi jäi postituksineen muistaakseni 42 egee, eikä niistä mennyt veroja tms lainkaan. Kirje tuli viikossa kotiin. Kiitettävää palvelua. Hyvä Jortani!

Kuvat oli varsin havainnolliset ja 1:1, joten niistä on varsin helppo lähteä etenemään.

Homma alkaa malikaarien ja jigin rakentamisella. Mallikaariin kiinnitetään perälauta ja kokkapuu, sekä köli. Hankaluutta joissain jutuissa aiheutti mittojen tuumamitoitus. Esim jonkun riman pitää olla 1"3/8 laske siitä sitten taskulaskimella... Empä tietenkään näistä eka vaiheista hoksannut ottaa kuvia. Mutta seuraavat vaiheet onkin sitten mielenkiintoisempia.

Takaa

Tässä ollaan jo hommassa edetty parraslankkuun asti ja viimeinen lankku on menossa paikoilleen. Kokka ja perälauta on kiisken korjauksista jäänyttä alkuperäistä mahonkia ja sivulaudat oksatonta kuusta. Kuuset pasutin kuuman vesihanan alla valuttelemalla. Laudat oli helppo tehdä 1:1 lautapiirrosten mukaan. Kopioin kuvat vain läpipiirtämällä normaalille kopiopaperille josta leikkasin mallit, joilla piirsin laudat. Laudat piirsin suoraan 25mm lankkuun jonka ensin sahasin ja höyläsin muotoon. Sen jälkeen halkaisin sen vannesahalla ja höyläsin 8mm paksuiseksi.
Vene keulasta


 
takaa taas

Kuvassa laudoitus valmiina ja alimpiin lautoihin on puristettuna rimat leventämään lautaa ja helpottamaan pohjan kiinnitystä. Kuvassa näkyy hyvin jigin idea. Hommaan tarvitaan kaksi mallikaarta. Keulapuu on ruuvattu jigiin kiinni, samoin kuin perälauta.Perälauta on tehty epämääräisistä lisuista. Tärkeimpänä johtoajatuksena on käyttää kappaleita kiisken alkuperäisestä hyttirakenteesta.
Keulasta



niittausta

Laudoitus valmiina. Lisäksi kuvaa veneen sisäpuolelta niittaauksesta
Sivusta


 
Tekijä


Keulasteevi tuli erillisestä puusta ja liimattiin päälle. (oikealla) vasemmalle en keksinyt mitään muuta sopivaa kuvaa, niin laitoin yhden itsestäni
KEulaa

Avustaja
Tekijä ite oikealla ja vasemmalla kaveri jeesaamassa. Näissä kuvissa on jo pohja vetästy paikoilleen. Alkuperäisissä kuvissa oli pohja tarkoitettu tehtävän poikkilaudoistuksella, mutta mulla sattui olemaan 4mm mahonkivaneria jemmassa, niin pistettiin se siitä. Oli hieman nopeampi, eikä sitä kukaan huomaa.
Tekijä ite



pohjaa
Pohjaan ei ollut piirretty köliä lainkaan koko matkalle, vain tuollainen evä, mutta me ajateltiin pistää siihen ihan kunnon köli, että tule vähän suuntavakavuutta.  Ja siinä venho on sitten irrallaan ilman muotokaaria. Nyt alkaa sitten viimeistely. Törmäyslistat, taavetit, johon härveli tulee roikkumaan, patjat jne.
Tekijä taas

Tässä vaiheessa iski sellainen vaihe, ninkuin yleensä, ei tullut otettua yhtään kuvaa... tietenkään. Nyt siis voin vaan esitellä kuvia valmiista yksiköstä...

Valmis yksikkö
 Eli tässähän se sitten olis. Heloituksen ostin etupäässä Farsonsilta. Ei ollut halpaa, ei , mutta ihan nättiä. Blokit aioin ostaa myöskin Farsonsilta, mutta kun kuulin niiden hinnan 52 eur / kpl, niin totesin, että tekaisen ne itse. Niisä meni kaikenkaikkiaan aikaa noin puoli toista tuntia ja olen ihan tyytyväinen lopputulokseen. Toki ne hirttää hieman kiinni, kun akselina toimii 6mm ruuvi Farsonsin terästapin ja kuulalaakerin sijasta, muta kelvannee tässä asiassa.
Valmista yksikköä taas

helaa

Bloki

Köysistön räpläämiseen meni myöskin yllättävän kauan aikaa. Ostin Farsonsilta sellaista puuvillaköyttä, jonka aioin pleissata. Sen pleissaaminen osoittautui kuitenkin mahdottomaksi, joten päätinkin vain sitten ommella köyden päät karhulangalla. Hyvin se näyttää sekin kestävän.
asdaashfhgjuk
asukki
Asukkimme, tyttäremme Iina tykkäsi oiken paljon nukkua kehdossaan. Hieman kun kuulee kitinää, niin vähän tönäisee kehtoa sängystä, niin sinne se hiljenee. Oivallinen värkki

Olipa vene vuoden 2004 venemessuillakin suomenlahden puuveneilijöiden osastolla. Oli varmaan messujen pienin vene, missä ihminen voi olla.
Kuten aina, niin iina kasvoi kehdosta ulos toukokuussa, joten se annettiin kiertoon. Muutimme kaiken lisäksi talon rakennuksen ajaksi yksiöön, joten tilakin kävi ahtaaksi. Se kasvatti jo yhden tuttavaperheen vauvan pinnasänkyyn ja toisten tuttavien vauva on jo masussa kasvamassa ja jonossa kehtoon. toivottavasti se joutaa taas joskus meillekkin oikeaan käyttöön.


Asukki

Venemessuilla





[Takaisin vene etusivulle]