|
Venedieselit joutuvat kokemaan kovia. Raskasta ajoa, lämpötilojen vaihtelua, pitkiä seisontajaksoja, huonoa huoltoa...Moottorit menevät harvoin rikki pelkästään ajamalla, vaan yleensä vika on seuraus laiminlyönnistä huolloissa. Ajamalla koneet menee harvoin rikki. Sitten kun kilahtaa, alkaa rahaa palamaan.
Olen kerännyt tähän muutamia perusohjeita moottoreiden kunnossapidosta. Mikään ei tietysti ole aina ehdoton totuus, kukin tekee hommat omalla tavallansa.
Mutta sitten pientä yleistietoa koneiden huolloista, jotain on saattanut jäädä pois, mutta korjataan niitä sitten, kertokaa maililla jos jotain huomaatte olevan väärin ja kiivasta keskustelua aiheesta myös foorumiin.
1. Talvisäilytyksestä. (2.vuosihuollosta)
Moottorin tärkein huolto tehdään syksyllä. Tämä nimenomaa auttaa moottoria selviämään vaurioitta talven yli. Tässä pikku ohjeet syyshuoltoon.
- Huuhtele kone huolellisesti makealla vedellä. Anna käydä täyteen käyntilämpötilaansa, niin että termostaatti aukeaa. Nopeimmin se onnistuu kierrättämällä alkuminuutit samaa vettä: laita otto ja ulostuloletkut samaan ämpäriin. Aja sitten reilusti puhdasta makeaa vettä koneen läpi.
- Vaihda nyt lämpimään koneeseen öljyt, ja halutessasi suodatin. Konetta ei saa säilöä vanhoissa öljyissä, kesänaikana kertyneet yhdisteet syövyttävät mm. laakereita.
- Laita polttoainesuodattimeen hieman 2T öljyä, se voitelee ruiskupumppua ja suutinta.
- Aja glykolia koneeseen. Kun olet huuhdellut koneen, tee sama kierrätysoperaatio glykolilla. Arvioi (mittaa) koneen sisällä oleva nestemäärä, ja laita ämpäriin saman verran glykolia, näin saat seoksen lähimmäksi optimaalista 50/50 suhdetta.
- Laita poistoletku paikoilleen, ja aja vielä niin että pakoputkesta tulee glykolia, näin ei sinnekkään jää mitään jäätymään.
- Makeavesikoneissa tarkista tässävaiheessa makeavesikierron pakkasenkestävyys, tarvittaessa vaihda nesteet.
- Lopuksi laita letkut siten, että glykolit eivät pääse valumaan ulos koneesta, vaan kaikki sopukat on nesteessä.
- Suihkuta imu ja pakosarjaan, venttiilien päälle esim. CRC:tä näin ne säästyvät ruostumiselta. Sumuta läpi myös sähköliittimet ja muut ruoseelle ja hapettumiselle arat osat.
- Pyri saamaan kone puristuksettomaan tilaan, esim. löysäämällä suuttimia.
- Käy talven aikana pyörittelemässä käsin konetta muutamia kertoja, ettei männät ja männänrenkaat hapetu kiinni.
- Tankkaa tankki piripintaan, sekaan voi laittaa hieman jäänestoa.
- Öljyt tulee vaihtaa vähintään kerran vuodessa, mieluiten 2 kertaa. Syksyllä likaiset syövyttäviä happoyhdisteitä sisältävät öljyt, pois ja talveksi puhtaat öljyt koneeseen. Talvenaikana kondensoituu koneeseen vettä ja öljyt tulee myös vaihtaa silloin.
- Suodattimien paras vaihtoaika on keväällä, miksi laittaa syksyllä suodattimia hapartumaan talveksi.
- Vesipumput olisi hyvä käyttää vähintään auki joka vuosi. Siipipyörä olisi hyvä vaihtaa kyllä joka vuosi. Vanhanhan voi jättää varapyöräksi.
- Jäähdytysjärjestelmä olisi myös syytä koeponnistaa. Se onnistuu helposti esim. sellaisella Anttilan jalkapumpulla, missä on mittari. Tee järjestelmän putkiin sopiva T-kappale jossa on paineilmanippa, pumppaa järjestelmään painetta, ei kumminkaan baaria enempää. Näin on helppo havaita nestevuodot, neulareijistäkin tulee vesi kaarella ulos.
- Tarkista vetolaitteen öljyt, vaihtoväli on näissä harvempi, mutta sitäkin tärkeämpi.
Hyvällä huollolla on suuri merkitys käyttöikään ja tuleeviin korjauskustannuksiin. Miksi pitää holtittomasti veneen moottoria, joka yleensä on koko paatin kallein yksittäinen osa.
- Ruiskusuuttimet olisi hyvä tarkistaa ihan muutamien vuosien välein. Hankalat olosuhteet rasiittavat venemoottoreiden suuttimia autonmoottoreita nopeammin. Hunot suuttimet vaikuttavat radikaalisti mm. polttoaineenkulutukseen, mekaaniseen ääneen ja savutukseen.