Dieseleiden huolto-ohjeita
Venedieselit joutuvat kokemaan kovia. Raskasta ajoa, lämpötilojen vaihtelua, pitkiä seisontajaksoja, huonoa huoltoa...

Moottorit menevät harvoin rikki pelkästään ajamalla, vaan yleensä vika on seuraus laiminlyönnistä huolloissa. Ajamalla koneet menee harvoin rikki. Sitten kun kilahtaa, alkaa rahaa palamaan.

Olen kerännyt tähän muutamia  perusohjeita moottoreiden kunnossapidosta. Mikään ei tietysti ole aina ehdoton totuus, kukin tekee hommat omalla tavallansa.


Mutta sitten pientä yleistietoa koneiden huolloista, jotain on saattanut jäädä pois, mutta korjataan niitä sitten, kertokaa maililla jos jotain huomaatte olevan väärin ja kiivasta keskustelua aiheesta myös foorumiin.

1. Talvisäilytyksestä. (2.vuosihuollosta)

Moottorin tärkein huolto tehdään syksyllä. Tämä nimenomaa auttaa moottoria selviämään vaurioitta talven yli. Tässä pikku ohjeet syyshuoltoon.
 


2. Vuosihuollosta
 

Hyvällä huollolla on suuri merkitys käyttöikään ja tuleeviin korjauskustannuksiin. Miksi pitää holtittomasti veneen moottoria, joka yleensä on koko paatin kallein yksittäinen osa.
 
 

[Takaisin vene etusivulle]